Båtsesongen er slett ikke over. Bli med M/S Maarten på en litt annerledes skjærgårdstur. Vi har flere ideer om hva som skal til for at ditt arrangement skal bli minneverdig.

Havnerundtur med lokalkjent guide - rundt Kristiansand havn finner vi mange forskjellige bedrifter og store naturområder ute på øyene. Kristiansand er en av de mest travle havnene i Norge.

Havnen har ca. 3.500 skipsanløp i året og 1 million tonn last. Rett vest for byen finner vi Glencore Nikkelverk som ble gunnlagt i 1910 - med omlag 500 ansatte.

Elkem Solar som er Elkems nye storsatsing på solcellesilisium ble åpnet av konprins Haakon 21.8.09. Kristiansand har også i årenes løp blitt store innen oljeindustrien. Ute på Dvergsnes finner vi både National Oilwell Varco og Aker Solutions som produserer oljerigger og er verdensledende på boresystemer og lossesystemer. Havneområdet består også av mange turområder, bl.a. på Bragdøya. Her kan vi gå iland for en rusletur og se på makrellutstillingen i Saltebuene.

Allsang med Ivar Bøksle

Ivar Bøksle er en av de sentrale tolkerne av viser fra Sørlandet. Han har i en årrekke arbeidet med å ivareta visearven fra sør, spesielt med fokus på visene komponert av Vilhelm Krag og Johan Halvorsen. Han har vi mange år vært med oss ombord og laget en minneverdig stemning. På turen blir det mange av våre kjente og kjære Sørlandsviser med trekkspill og allsang.

Fiskekonkurranse

I sjøen rett utenfor Kristiansand finner vi masse makrell og sei. Vi har rigler ombord og er klar for den store fiskekonkurransen. Hvem får størst fisk? - eller mest fisk? Vinner deltakerne på baugen eller på akterdekk? Etterpå er det mulig å gå iland for å sløye og grille fisken.

Forsvarsverk i fjorden

Langs Sørlandskysten er det mange forsvarsverk og krigsminner fra 2. verdenskrig. Vi kjører vestover mot Fredriksholm Festning som ble bygget i 1662 og tilsammen hadde festningen 24 kanonen. Vi går iland på Kystfortet i Ny-Hellesund som er et av de best bevarte restene etter tyskernes aktiviteter under krigen. Henrikten med anlegget var å sperre av Høllefjorden mot allierte invasjoner og å beskytte kysttrafikken og den vestlige innseilingen til Kristiansand.

PS! Ta gjerne kontakt i god tid for å tilpasse arrangementet.